Evenimente Economice cu ocazia Zilelor Orașului Covasna

În perioada de 4 – 8 septembrie 2014 a avut loc a XVII.-a ediție a Zilelor Orașului Covasna , în cadrul căruia s-au organizat trei evenimente de importanță turistică, gastronomică și economico-socială, și anume:

– Conferința ”Rolul Clusterelor în Dezvoltarea Turismului Balnear la Nivel Regional și Național”.
– Festivalul Preparatelor la Ceaun, Ediția a VII.-a.
– Târgul Meșteșugarilor

 

Conferința ”Rolul Clusterelor în Dezvoltarea Turismului Balnear la Nivel Regional și Național.”

Vineri, 5 septembrie 2014, în sala de conferință a Hotelului Hefaistos din Covasna, s-au întâlnit reprezentanții cointeresați privind clusterizarea României. Rolul conferinței a fost de a profunda acest concept și de a sintetiza posibile proiecte care servesc la evoluția ascendentă a clusterului balneoturistic, astfel atingâng obiectivele redactate în protocolul de constituire. Pe lângă membrii clusterelor din România au participat și reprezentanții clusterelor și bazelor de tratament din Ungaria.

În discursul de deschidere, dl Daniel Coșniță, președintele CLUSTERO, a vorbit despre clustere ca și forme sau mijloace de colaborare și care contribuie la dezvoltare economico-socială a diferitelor domenii de activitate, iar excelența modelului aplicat în România a fost dovedit în țările dezvoltate ale Europei.

Dl. Coșniță a reflectat clustertul ca și înglobarea a mai multor poli de fortificare dintre care a subliniat internaționalizarea, competitivitatea și cercetarea. Aplicând aceste măsuri România are șanse să devină exportator de turism, în momentul de față fiind importator. În decursul conferinței, dl. Coșniță a pus mai multe întrebări adresate secretarului de stat, dlui George Brezoi, dintre care menționăm : Cum vede guvernul situația turismului românesc?; Cum acționează guvernul asupra produselor turistice regionale față de cele naționale?; etc.

Dl. Secretar de stat, George Brezoi a apreciat atmosfera conferinței astfel ”Mă simt ca între prieteni, din această cauză sunt puțin emotiv.” Balneoturismul trebuie conceput ca și un produs, iar calea cea mai eficientă de valorificare al acestui produs este integrarea în clustere. În ceea ce privește legea turismului, în momentul de față sunt circa douăzeci de pagini propuse care vor fi organizate în modul cel mai corect pe nivel macro, balneoturismul fiind un capitol separat din acestă colecție de informații. Până la sfârșitul lunii această lege va ajunge în faza de avizare. ”Ceea ce avem noi îndemână este legea”, afirmă dl. Brezoi.

Oferta turistică, în cele mai multe cazuri, este exprimată prin capacitatea de cazare, această simplificare argumentează necesitatea creării produselor turistice SMART, complexe și complete în cadrul clusterelor. Ceea ce întrunește componentele este politica națională aplicată de clustere, acest concept este popularizată printr-un ”roadshow” în întreaga țară împreună cu CLUSTERO. Motiv princial pentru care colaborarea public – privat este indispensabilă consitutuie mandatul scurt al actorilor din sectorul suport, iar procesul trebuie continuat. Clusterul ca și sistem trebuie să se concentreze în jurul soluțiilor și nu a problemelor, afirmă dl. Brezoi.

Președintele Asociației Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Județul Covasna ASIMCOV și membru al Consiliului Județean Covasna, dl. Bagoly Miklós – Levente a prezentat proiectul ”Drumul apelor minerale” finanțat de Phare, și programul Kaláka, care deservesc la dezvoltarea regională. Regiunea Centru al României se deosebește de celelalte regiuni prin cantitatea și calitatea resurselor naturale existente, viitorul turismului balnear trebuie asigurat, spune dl. Bagoly.

Primarul orașului Covasna, Thiesz János, a vobit despre strategia de dezvoltare turistică a stațiunii Covasna, prin includerea agrementul în oferta turistică cu caracter terapeutic și medical. ”Lipsesc cercetările, iar ceea ce știm despre Covasna este foarte puțin, are potențial mult mai mare ” declară dl. primar. În același timp dl. Thiesz afirmă că viitorul clusterelor balneoturistice este în formarea unui brand care să se bazeze pe efectele preventive, astfel definind o nouă piață de țintă.

Clusterul asigură bază și spațiu pentru colaborare între diferiți actori, care au același scop,afirmă dl. Vajda Lajos, vicepreședintele CLUSTERO. Un cluster devine viabil parcurgând următorii pași: Semnarea protocolului de constiruire, Stabilirea punctelor de acționare, Cooperare. Această perioadă se intercalează între 3-5 ani și sunt structurate următoarele elemente de constituire a unui cluster: resursa umană, comunicarea interioară și exterioară, internaționalizarea. Managementul consorțiului clusterelor regionale are ca obiectiv general susținerea și reprezentarea intereselor clusterelor regionale, ca și colaborator, partener sau negociator față de guvernul României, alte clustere și consorții pe mapamond, ect. Totodată, viața unui cluster se apreciază în realizări, declară dl. Vajda.

Dl. Aurel Borșan, președintele Asociației Amfiteatru și inițiatorul principal, pe lângă dl. Vajda Lajos, al clusterizării României în domeniul balneoturismului, a precizat rezultatele rezonabile obținute într-un an în viața balneoturismului, printre care amintim cele două clustere constituite, și anume: Clusterul Regional Balneoturistic ”Transylvani” și Clusterul Regional Balneoturistic ”Muntenia”. În același timp trebuie menționat faptul că s-a constituit primul cluster medical din România, clusterul ”Sănătate România”. În opinia dlui Borșan, produsul turistic, alcătuit din bunuri și servicii, trebuie prosperit cu atracții, cum sunt resursele balneare care produc sănătate.

La nivel local, contestă dl. Enea Nicolae, medic primar balneofizioterapeut și de recuperare medicală, există un management dificil, deoarece toate hotelurile, nouă la număr, cu bază de tratament din Covasna au funcționalitate sezonieră. Dl. doctor propune lansarea departamentelor de marketing în cadrul hotelurilor conduse de specialiști.

Interactivitatea a fost asigurată de mici intervenții, întrebări și schimburi de idei, totuși fiecare participant a fost de comun acord în ceea ce privește importanța certetării și a inovației în acest domeniu. Domnișoara Kora Szilvia, studentă la Facultatea de Științe Agricole, Economice și de Sănătate, specializarea de Turism de Sănătate și Organizare Sanitară din cadrul Universității Szent István din Ungaria, în prezentarea ei comprehensivă privind stațiunea Covasna a pus accent pe potențialul major privind posibile teme științifice de cercetare. Exemple: efectele benefice sau contradictorii ale mofetelor și apelor minerale aflate în zonă asupra prevenirii sau tratării îmbolnăviriilor din diferite domenii ale medicinei cum ar fi gastroenterologia, ginecologia, pulminologia, dermatologia, reumatologia, ortopedia, phsihiatria, neurologia, etc. Deasemenea, Kora Szilvia propune includerea marilor întreprinderi din industria de frumusețe în promovarea acestor resurse.

În continuare a fost prezentată Clusterul de Turism Activ Balaton, de către Pék Dorottya, alcătuit din 12 firme private. Managementul Clusterului, asigurat de Fortuido Ltd., susținte dezvoltarea turismului, cooperarea paralel cu concurarea, teoria concurenței sănătoase și dezvoltarea sustenabilă. Motto-ul clusterului este : ”Dacă vrei să ajungi repede mai bine mergi singur, dacă vrei să ajungi departe mai bine mergem împreună.”

În final, Ancuța Ivan de la Centru de Transfer Tehnologic Cluj Napoca CENTI, a contribuit la diversitatea tematică a întâlnirii, prin prezentarea procedurii de consultanță din cadrul rețelei Enterprise Europe Network.

Au mai fost prezenți la conferință: Marius Andra, Consilier – Departament pt. IMM-uri, Mediu de Afaceri și Turism, Cristian Cimpoi – Managerul Spitalului ”Dr. Benedek Géza” Covasna, Dr. Kövesdi János, Dr. Márk László, Prof. Dr. Fodor Lajos, Dorin Apahidean, Ovidiu Slimac și Costică Grosu – Casa Verde a Dunării, etc.